День Перемоги у Здолбунові пройде без парадів та "георгіївських стрічок"

День Перемоги у Здолбунові пройде без парадів та “георгіївських стрічок”

Одним з основних символів відроджуваної імперії Росія обрала так званий День Перемоги, який за останні роки перетворився в демонстрацію російської вищості. Чи то за Кравчука, чи то за Кучми маховик прославляння перемоги над фашизмом розкручувався чимраз сильніше. Лише в часи президентства Ющенка було зроблено спробу відзначати цей день як день пам’яті за загиблими, а також примирити воїнів УПА і солдатів Радянської армії, які воювали в межах другої світової війни проти фашизму. Власне, тоді ж з’явилися спроби переформатувати саме поняття Великої Вітчизняної війни на прийняте в світі означення другої світової. Ці спроби були жорстко припинені за Януковича, а День Перемоги почали відзначати більш широко, ніж День Незалежності. Поява так званих «георгіївських стрічок», реабілітація Сталіна, звеличення ролі «великого російського народу» – все це були експортовані з Росії ланки одного імперського ланцюга, що мав намертво прив’язати Україну до північного сусіда.
Водночас зрозуміло, що після революційних подій попередньої зими і агресії Росії така ідеологія «святкування» стала цілком неприйнятною. Саме тому Здолбунівська районна державна адміністрація провела засідання оргкомітету, на якому й визначалися – як відзначити цей день у Здолбунові?
З концепцією все було зрозуміло від початку: як сказав голова адміністрації Олександр Бухало, це має бути в першу чергу день вшанування пам’яті полеглих у роки другої світової війни. Треба сказати, що попередня «регіональна» влада доволі специфічно ставилась до загиблих, адже помпезні паради і море квітів (призначені часто псевдоветеранам) не могли замінити молитви за душами мільйонів українців, що стали жертвами війни двох тоталітарних систем. Тому 9 травня цього року має розпочатися спільною міжконфесійною поминальною молитвою за загиблими, а потім має бути проведено молебень за Україну, адже сьогодні ми фактично в стані війни з новітніми фашистами.
Прикметно, що реальної кількості учасників бойових дій ніхто з присутніх на оргкомітеті назвати не зміг. Зрозуміло тільки, що їх дуже небагато. І саме ці люди повинні отримати максимум уваги в цей день від організаторів відзначення. Адже не секрет, що часто увагу на себе перебирають колишні комуністи старшого віку, які насправді якщо й могли воювати, то лише з вояками УПА в п’ятдесятих роках. Тому дані відповідні доручення, щоб можна було з’ясувати, скільки є справжніх ветеранів, чи зможуть вони взяти участь у відзначенні цієї дати, щоб ніхто не залишився поза увагою.
Певні дискусії викликало питання, де саме проводити заходи. Адже загальновідомо, що в міському сквері поховані здебільшого саме енкаведисти, які до середини п’ятдесятих років гинули в боях з упівцями. Справжні солдати, що загинули в боях за Здолбунів, поховані на кладовищі по вулиці 8 Березня. Проте майданчик там не дозволяє проводити загальноміські заходи. Зрештою, таки зійшлися на тому, що відзначення традиційно відбудеться біля пам’ятника в міському сквері. Але водночас Світлана Ніколіна порушила питання про необхідність певної реконструкції пам’ятника. Адже російськомовний напис «Свое бессмертие вам Родина вручила, и не забыты ваши имена» явно суперечить гуманітарній політиці Української держави. Секретар Здолбунівської міської ради Валентина Капітула запевнила, що міська рада не буде вирішувати питання реконструкції пам’ятника без участі громадськості.
Лише одне зауваження: часто від присутніх довелося чути, що от такий формат, бо «тепер такі умови». А що, через рік знову начепимо на держслужбовців георгіївські стрічки і прославлятмемо подвиг радянського народу, що подолав фашизм? Формат такий, бо це історично правильно: українці були в епіцентрі бійні, влаштованими двома тиранами, і перемога одного над іншим не стала перемогою України. Виходячи з цього, потрібно будувати відповідну ідеологію відзначення цього дня. Пам’ятаємо про загиблих, поважаємо живих. Без політичних спекуляцій і перетворення в проросійський імперський шабаш.

X